Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

הפרת זכויות יוצרים בפייסבוק וברשתות חברתיות

נראה שאין צורך להכביר מילים ולתאר מהי הרשת החברתית פייסבוק. עם זאת, נראה שדיני פייסבוק, בפרט בישראל, טרם התגבשו, ובוודאי שלציבור בישראל ברובו המוחלט, אין ידיעה מה זכויותיו, ועד כמה הוא מוותר על זכויותיו כאשר הוא מעלה תכנים לפייסבוק. אז השאלות האמיתיות הן: מהן זכויות יוצרים ברשתות החברתיות, מה נחשב להפרת זכויות יוצרים בפייסבוק ולמי זכויות היוצרים בסטטוסים ובתמונות שהעלנו לרשת החברתית? אל דאגה, כל המידע במאמר הבא.

האם תוכן שהעלינו לפייסבוק מוגן על-פי חוק זכות יוצרים?

מבחינה פרקטית, הפרופיל שלנו בפייסבוק, הופך לכרטיס התדמית העסקי, האישי, החברתי, והרומנטי של רבים מאיתנו.

ילדים, נוער, מבוגרים, יזמים, עובדים, עצמאיים ואנשי עסקים מעלים לפרופיל שלהם בפייסבוק (ו/או לפרופיל העסקי שלהם) תכנים רבים. חלק כותבים סטאטוסים מושקעים, חלק מעלים תמונות, וחלק כותבים או משתפים ללא הפסק דברים "מהמותן".

תוכן שאנו יוצרים, בין אם הוא תמונות או סטאטוסים, עלול להיות מוגן כ"יצירה" על-פי חוק זכות יוצרים.

רובנו יאמרו, כי הפרופיל שלהם ברשת החברתית, הפך לפרצוף של אישיותם הוירטואלית, כפי שהם רוצים להציג באינטרנט כלפי חבריהם וכלפי חבריהם הוירטואליים. לרוב המשתמשים בפייסבוק יש ציפייה כי התוכן אותו הם מעלים לפייסבוק, שלהם ומשוייך אליהם.

ובכן, הדברים אינם כה פשוטים, שכן אתרי אינטרנט רבים מנסחים תקנון או תנאי שימוש ארוכים ומפרכים, אותם אנו נדרשים לאשר (ומי קורא אותם חוץ מכמה עו"ד כמונו?!) במסגרתם אנו מוותרים כמעט על כל זכות הקיימת בדין. מי שיעיין היטב בתנאי השימוש של פייסבוק, עלול להידהם ולגלות, כי מבלי שם לב, הוא העניק לציבור הרחב זכויות שימוש בתמונותיו, בכתביו, ובסטאטוסים שלו.

זכויות יוצרים ברשתות החברתיות

להלן הפרק הרלוונטי בתנאי השימוש בפייסבוק, אשר בהן המפרסם מעניק רשיון שימוש לציבור (הנוסח ברישא המציין כי התוכן שייך לך, נסתר בהמשך, ההדגשות אינן במקור) ובכך "מגן" על עצמו מהפרת זכויות יוצרים בפייסבוק:

"תוכן והמידע שאתה מפרסם בפייסבוק שייכים לך, ובאפשרותך לקבוע כיצד ישותפו דרך הגדרות הפרטיות והיישום שלך. נוסף לכך:
לגבי תוכן המוגן בזכויות קניין רוחני, כגון תמונות וסרטונים (תוכן קניין רוחני), אתה מעניק לנו במפורש את ההרשאה הבאה, בכפוף להגדרות הפרטיות ולהגדרות היישומים שלך: אתה מעניק לנו רישיון בינלאומי, לא בלעדי, ניתן להעברה, המאפשר הענקת רישיון-משנה, ללא תמלוגים, לשימוש בכל תוכן קניין רוחני שאתה מפרסם בפייסבוק או בהקשר לפייסבוק (רישיון קניין רוחני). רישיון קניין רוחני זה יסתיים כאשר תמחק את תוכן הקניין הרוחני שלך או את חשבונך, אלא אם התוכן שלך שותף עם אחרים שלא מחקו אותו.
כאשר אתה מוחק תוכן קניין רוחני, הוא נמחק באופן הדומה לריקון סל המיחזור במחשב. עם זאת, ברור לך כי תוכן שהוסר עשוי להישאר בעותקי גיבוי למשך פרק זמן סביר (אך לא יהיה זמין לאחרים).
כשאתה משתמש ביישום, היישום עשוי לבקש ממך הרשאה לגשת לתוכן ולמידע שלך, וכן לתוכן ולמידע שאחרים שיתפו אתך. אנחנו דורשים מיישומים לכבד את פרטיותך, וההסכם שלך עם היישום יקבע כיצד היישום יכול להשתמש, לאחסן ולהעביר את התוכן והמידע הללו. (לקבלת מידע נוסף על פלטפורמה, כולל כיצד באפשרותך לקבוע איזה מידע אנשים אחרים יוכלו לשתף עם יישומים, קרא את מדיניות השימוש בנתונים ואת דף הפלטפורמה שלנו.)
כאשר אתה מפרסם תוכן או מידע באמצעות ההגדרה 'ציבורי', פירוש הדבר שאתה מאשר לכולם, לרבות אנשים מחוץ לפייסבוק, לגשת למידע זה, להשתמש בו ולשייך אותו אליך (לשמך ולתמונת הפרופיל שלך).
אנו מעריכים תמיד את המשוב שלך והצעות אחרות בנוגע לפייסבוק, אולם ברור לך כי אנו עשויים להשתמש בהם ללא חובה לפצות אותך בגינם (ממש כשם שלך אין חובה להציע אותם)."

משמעות הדברים האמורים בתנאי השימוש הינם, כי בעל הפרופיל מעניק רשיון נרחב לפייסבוק ולציבור להשתמש ביצירות שהעלה לפייסבוק, ללא הגבלה. יתרה מזאת, אפילו מחק המשתמש את הפרופיל, תוכן ש"שותף" ע"י אחרים לא ימחק, ועל-פי הוראות התקנון, לא יהיה רשאי המשתמש לדרוש ממי ש"שיתף" את התוכן להסירו.

במילים אחרות, קובע תקנון פייסבוק (תנאי שימוש, היינו אך) העלית תוכן לפייסבוק, והתוכן הזה נקלט ע"י צד שלישי: זהו, נגעת, נסעת.

חשוב להדגיש, כי העלאת תוכן לפייסבוק במצב "public" (ציבורי) נקלט ומועתק לא רק ע"י חברינו, אלא גם ע"י אתרי תוכן שונים הסורקים את פייסבוק ומפרסמים מתוכו סטאטוסים שונים ותמונות. כך גם ישנן אפליקציות רבות המעתיקות תוכן זה, ששייך למשתמש, ללא ידיעתו. על-פי נוסח תקנון אתר פייסבוק, "העתקה" זו עלולה להיות מותרת.

יש שיאמרו כי הרשת החברתית, כן שמה היא, "חברתית" וכל אחד תורם מחלקו (ומוותר על חלקו), כאשר ערך השיתוף, מביא לרווחה מצרפית; ויש שיאמרו, כי הרשת החברתית, אינה בהכרח קולקטיב, אלא אוסף של אינדבידואלים, אשר לא כולם, בוודאי שלא במודע, בחרו לשתף עצמם ותכניהם, ללא הגבלה. בסקירה קצרה זו, איננו מתעתדים לצדד בעמדה זו או אחרת, שכן הדיון מורכב, ואינו כה פשטני.

הפרת זכויות יוצרים בפייסבוק

עם זאת, נעיר כי לעמדתנו, פייסבוק, אינה עומדת בחובותיה על-פי הדין, להביא לתודעת המשתמשים מידע זה, ותקנון מפרך הכולל את הציטטה לעיל הינו "מס שפתיים". יתר על כן, העובדה כי ברירת המחדל בסמארטפונים ובאפליקציות אחרות, הינה פרסום ב"public" ולא שתף רק חברים (למשל), מעלה שאלות רבות בנושא לתום ליבה של פייסבוק.

כן נעיר, כי תקנון אתר אינטרנט, הינו חוזה אחיד, אשר המשתמש אינו יכול להתמקח על תנאיו, ועל כן, בהתאם להוראות חוק החוזים האחידים, בית המשפט בישראל, רשאי לקבוע שתניות כאלו או אחרות הינן מקפחות, ואם יעשה כן לא יכיר בהן. למשל, בתי המשפט בגרמניה הורו לפייסבוק להתאים את תנאי השימוש שלה לדין הגרמני. יתכן, כי גם בתי המשפט בישראל יבחנו את תנאי השימוש של פייסבוק במבחני חוק החוזים האחידים.

האמור לעיל מבטא את דעתנו בלבד, ואינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. מומלץ בכל סוגייה של זכויות משתמש או "משתף" בתוך זכויות יוצרים בפייסבוק , לפנות לייעוץ משפטי הניתן ע"י עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט ו/או זכויות יוצרים בפייסבוק לקביעת פגישת ייעוץ, התקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל: office@ophirlaw.com.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: