Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

רפ"ק מזל אסטרחן התבטאה בגזענות כלפי שוטר בן העדה האתיופית

רפ"ק מזל איסטרחן, קצינת משטרה במחוז דרום, כיום (2014) ראש מחלקת חקירות בימ"ר נגב, פנתה בנוכחות שוטרים נוספים בהתבטאות כלפי שוטר בן העדה האתיופית: "מי זה השחור הזה שיושב מולך? … תן לשחור הזה שיעשה את זה…".

השוטר, בן העדה האתיופית, וחוקר מוערך במחוז דרום, הגיש תלונות למח"ש ולמפכ"ל המשטרה, בגין התבטאויות אלו של רפ"ק מזל אסטרחן, ודרש נקיטת אמצעים משמעתיים חריפים נגדה. אלא שמשטרת ישראל הסתפקה בהערה לתיק האישי של מזל אסטרחן, ובהמשך אף קידמה אותה מדרגת פקד לרב פקד, כאילו לא קרה דבר.

כמחאה התפטר השוטר מעבודתו במשטרה, ובאמצעות עוה"ד גיא אופיר ועופר מוסקוביץ הגיש תביעה לבית הדין האיזורי לעבודה בב"ש נגד רפ"ק מזל אסטרחן ונגד משטרת ישראל, בגין הסתה לגזענות, לשון הרע, וטיפול לקוי של משטרת ישראל בפרשה.

משטרת ישראל ומזל אסטרחן אינן מכחישות את האמירות שנאמרו כלפי השוטר, אלא טוענות כי נפגע יתר על המידה, ולא צריך היה להתפטר: "… הנתבעת ערכה בירור ביחס לתלונת התובע, ומצאה כי האמירה המיוחסת לנתבעת 2 (להלן: "גב' איסטרחן" וגם "הקצינה") אכן נאמרה על ידה […] התרשמות הנתבעת […] שהאמירה במהותה היתה בלתי מתאימה ופוגעת […] ודוק – אין מחלוקת בין הצדדים באשר להתבטאות הקצינה כלפי התובע …".

באופן מפתיע החליטה פרקליטות מחוז דרום לייצג את מזל אסטרחן בהליך המשפטי ואף אישרה כי ככל ויפסק לזכותו של השוטר פיצוי לחובת מזל אסטרחן, תישא המשטרה בתשלום הפיצוי.

השבוע, הגיש עוה"ד גיא אופיר, המייצג את השוטר, בקשה לבית הדין האיזורי לעבודה נגד היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, ופרקליט מחוז דרום, למען יורה ביה"ד על הפסקת ייצוג איסטרחן ע"י הפרקליטות.

על-פי דין, עובדי מדינה זכאים לייצוג ע"י הפרקליטות וחסינות (כך שהמדינה תשלם את הפיצוי), אך ורק אם העוולה בוצעה במסגרת עבודתם, ובלבד שלא ביצעו העוולה "ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה כאמור".

התבטאות גזענית, אינה חלק מעבודתה של רפ"ק מזל אסטרחן, וכל שכן כאשר מדובר לכאורה בביצוע עבירה פלילית של הסתה לגזענות. מכאן שלא מתקבל על הדעת, כי משטרת ישראל תייצג אותה ותשלם את החשבון עבורה, טוען עו"ד אופיר. יתר על כן, אם הפרקליטות סבורה שכן יש להעניק חסינות לאסטרחן חובה היה עליה להגיש הודעה לבית הדין תוך מתן אפשרות לתובע להתנגד לחסינות, ולבית הדין להכריע בשאלת החסינות. לא ראוי, שקצינת משטרה המתבטאת בגזענות תזכה לחסינות וייצוג ע"י הפרקליטות.

עוד נכתב בבקשה: "בענייננו ידוע לתובע, כי כקצינת המשטרה, אסטרחן, מצויה בקשר הדוק עם פרקליטות מחוז דרום … וזו אינה רשאית להחליט בשל "קשרים" של הנילונה עם הפרקליטות או עם פרקליט זה או אחר, כי תעניק ייצוג לאסטרחן".

בפס"ד דין שניתן השבוע (15.2.2014) יפצו מזל אסטרחן והמשטרה את השוטר בפיצויים בסך 80,000 שקלים,

בעקבות הביטויים הגזעניים שהתבטאה כלפיו.

לפרטים נוספים אודות משרד עורכי דין גיא אופיר ולקבלת ייעוץ ראשוני ע"י עורך דין דיני עבודה,
צרו קשר באמצעות הטלפון: 03-5323650 או באמצעות המייל: office@ophirlaw.com.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: