Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

עורך דין בינה מלאכותית/AI

AI Specialized Lawyer - Guy Ophir

משרדנו מתמחה בנושאים משפטיים בתחום הבינה המלאכותית/AI

AI, או בינה מלאכותית, מתייחסת לתוכנת מחשב או סימולציה של אינטליגנציה אנושית במכונות שנועדו לחשוב ולפעול כמו בני אדם. בפועל, מדובר לרוב בתוכנת מחשב אשר מתעתדת לתת מענה בצורה עצמאית, ללא התערבות אנושית. אם תוכנת מחשב רגילה נדרשת לתשובות מוכנות מראש אשר המחשב בוחר לפי מאפייני השאלה באיזו אופציית תשובה לבחור, אזי תוכנת ה- AI אמורה להיות מסוגלת לתת מענה רחב היקף, ללא תשובות מוכנות מראש.

תחום זה מקיף מגוון רחב של טכנולוגיות, לרבות למידת מכונה, עיבוד שפה טבעית, רובוטיקה וראייה ממוחשבת, שכולן מכוונות לאפשר למכונות לבצע משימות שדורשות בדרך כלל אינטליגנציה אנושית, כגון יצירת טקסטים או תמונות, זיהוי דיבור, קבלת החלטות ופתרון בעיות.

לשם הדוגמה: אם נבקש מבן אנוש לצייר כלב צופה בטלוויזיה, מבלי לתת פרטים מעבר, המצייר ידע להשלים פרטים מדמיונו, לרבות בחירת הצבעים וסוג הטלוויזיה. לתוכנות מחשב יש קושי לבצע מטלה מבלי שניתן להם את כל הפרטים. היכולת להפעיל דמיון, שיקול דעת, השלמת פרטים, והומור, שמורה למשתמש האנושי, והקושי הוא לגרום למחשב לבצע פעולות אלו.

ה- AI היא פריצת דרך בכך, שתוכנות אלו יודעות להשלים פרטים שלא נמסרו להם ע"י המשתמש. למשל לבחור צבעים, להוסיף דמויות, וליצור יצירות, בצורה שתראה הגיונית לבני אנוש, וניתן יהיה לחשוב שבן אנוש יצר את היצירה. ל-AI יש פוטנציאל לשנות תעשיות רבות ולשפר מאוד את חיי היומיום שלנו, אבל היא גם מעלה שאלות אתיות וחברתיות לגבי תפקידן של מכונות בעתיד שלנו.

סוגיות משפטיות בבינה מלאכותית

אחת הסוגיות המשפטיות סביב יצירות של בינה מלאכותית היא השאלה מי הבעלים של הזכויות על יצירות אלו. על פי חוקי זכויות היוצרים הנוכחיים, היוצר הראשוני של היצירה נחשב בדרך כלל לבעלים של זכויות היוצרים. עם זאת, כשזה מגיע ליצירות של בינה מלאכותית, זה יכול להיות מסובך יותר. אם מערכת בינה מלאכותית היא אוטונומית לחלוטין ויוצרת יצירה ללא כל התערבות אנושית, ייתכן שלא ברור מי הבעלים של הזכויות על היצירה. יש הטוענים שהיוצר של מערכת ה-AI צריך להיחשב כבעל זכויות היוצרים, בעוד שאחרים סבורים שיש לשקול את היצירה בנחלת הכלל (Public Domain) מאחר שהיא נוצרה על ידי מכונה ולכן אינה שייכת לאף אדם, ויש הגורסים כי מי שהכניס את הפקודות שהובילו ליצירה, כלומר המשתמש, הוא בעל זכויות היוצרים.

סוגיה משפטית נוספת היא הפוטנציאל של מערכות בינה מלאכותיות להפר זכויות יוצרים קיימות. לדוגמה, אם מערכת בינה מלאכותית מייצרת יצירה הדומה ליצירה קיימת המוגנת בזכויות יוצרים, הדבר עלול להיחשב להפרת זכויות יוצרים. הסיבה לכך היא שניתן לאמן מערכות AI על עבודות קיימות ולאחר מכן ליצור עבודות חדשות דומות. זה עלול להוביל למחלוקות בין יוצרי מערכות הבינה המלאכותית לבין הבעלים של היצירות המקוריות המוגנות בזכויות יוצרים.
בארה"ב הוגשו מספר תביעות ע"י בנקים לתמונות, שהלינו כי מערכות AI התאמנו על היצירות שלהם, ויצרו יצירה נגזרת מהם.

חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה בנושא בינה מלאכותית AI ולימוד מכונה
יש לשבח את מערך היעוץ המשפטי לממשלה, אשר על מנת לפזר את מסך העמימות, פעל באומץ להוציא חוות דעת משפטית הדנה בנושא חוקיות אימון מערכות בינה על יצירות קיימות, ושאלת תחולת הגנת שימוש הוגן על פעולות AI הפוגעות בזכויות יוצרים.
חוות הדעת גם דנה בשאלה אם אתרי אינטרנט המתגוננים מפני בינה מלאכותית, יכולים לאסור בתקנון סריקה ע"י מערכות AI, ומה תוקף איסור שכזה.

אומנם, איננו בהכרח מסכימים עם מלוא האמור בחוות הדעת של היעוץ המשפטי לממשלה בנושא, אך ראוי וחשוב להפנות אליה. עוד נציין כי חוות דעת זו טרם נבחנה ע"י בתי המשפט, ולא ידוע עד כמה ביהמ"ש יקבלו אותה.

לסיכום, השימוש ביצירות בינה מלאכותית מעלה מספר שאלות ואתגרים משפטיים, במיוחד בכל הקשור לדיני זכויות יוצרים. ככל שטכנולוגיית הבינה המלאכותית ממשיכה להתקדם, סביר להניח שהנושאים הללו יהפכו דחופים יותר וידרשו בירור מהרשויות המשפטיות. משרדנו מתמחה בתיקים בהם מעורב עניין של בינה מלאכותית ו- AI, בהיבטים שונים, כמו זכויות יוצרים וקניין רוחני, תנאי שימוש, מדיניות, אתיקה ועוד, למידע נוסף צרו קשר.

צפו: עורך דין גיא אופיר מסביר על זכויות יוצרים בבינה מלאכותית

תמלול הכתוביות של הסרטון

שלום, שמי עורך דין גיא אופיר, אני בעלים של משרד עו"ד שעוסק, בין היתר, בדיני אינטרנט ודיגיטל ואני רוצה בסרטון הבא לדבר איתכם על זכויות יוצרים בבינה מלאכותית. וכשאני אומר זכויות יוצרים בבינה מלאכותית אני לא מתכוון מי הבעלים של הבינה המלאכותית, שהיא יצירה בפני עצמה אלא נניח ובינה מלאכותית יוצרת יצירה – למי שייכת אותה יצירה?

אתן דוגמה. נניח באתי ונכנסתי לאיזושהי אפליקציה מסוימת שמאפשרת לי למסור מילות מפתח ועל בסיס המילות מפתח שאני אמרתי אותה בינה מלאכותית יוצרת תמונה, תמונה יפה, מרשימה והכל, למי זכויות היוצרים בתמונה?

האם זכויות היוצרים לי, המשתמש שנתן את המידע לבינה המלאכותית, או שהזכויות יוצרים שייכות למי שיצר את הבינה המלאכותית או שבכלל זה לא שייך לאף אחד.

אז האמת להיאמר שנכון להיום אין עדיין תשובה מוחלטת בפסיקה, יש לנו מקרה דומה שם בתי המשפט התמודדו, בחו"ל, עם סוגייה שאדם הביא את המצלמה שלו הניח אותה, הגיע קוף, חטף את המצלמה וצילם את עצמו בסלפי הקוף כנראה לא התכוון, לא ידע. אבל איכשהו בטעות לחץ על הכפתור וצילם את עצמו בסלפי.

ולפנינו, הסלפי הראשון שחיה עשתה. ועלתה השאלה, אותו סלפי התפרסם ואנשים ראו את התמונה הזאתי והפיצו את זה, למי שייכות הזכויות?

האם הזכויות שייכות לצלם שהניח את המצלמה? או שזה לא שייך לאף אחד?  או שזה שייך בכלל לבעלים של הקוף?

אז התשובה הזאתי היא לא תשובה מוחלטת ובתי המשפט מאוד מסתבכים עם זה, אני אגיד שניה אבל כלל אצבע שלהערכתי ינחה את בתי המשפט בסוגיה של בינה מלאכותית והכלל הבסיסי הוא:

שהרצון של החברה האנושית לתגמל את מי שהביא את התרומה המהותית ליצירת היצירה. ולכן, אם הבינה המלאכותית היא בעצם איזושהי גאונות של יוצר שהקים את הבינה המלאכותית

ועל בסיס הגאונות והיצירתיות שלו נוצר הכלי שמאפשר לייצר הרבה מאוד יצירות אז יכול מאוד להיות שבית המשפט יקבע שהתרומה המהותית שייכת לבעלים של הבינה המלאכותית.

אבל, אם הבינה המלאכותית, לא משנה כמה היא מתוחכמת, אבל בסופו של דבר החוכמה ביצירת היצירה שייכת למשתמש הסתמי שרק "זרק" את מילות המפתח לתוך הבינה המלאכותית או גרם איכשהו לבינה המלאכותית לייצר את היצירה

להערכתי אז יקבע בית המשפט שהיצירה שייכת לא לבעלים של הבינה המלאכותית אלא למשתמש שגרם לבינה לייצר את זה. יכול להיות גם מקרים שבתי המשפט יקבעו שזה לא שייך לאף אחד, גם זה יכול להיות.

עד כאן, אני מקווה שהסרטון הזה סייע לכם. נשתמע. וחשוב לי רק לומר שהסרטון הזה לא מהווה ייעוץ משפטי. תודה רבה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: