Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

חברת גוגל וחברת הבת שלה יוטיוב מתמודדות לאחרונה עם מספר תביעות בגין הפרות זכויות יוצרים באינטרנט

החברה שוב מאוימת בתביעה משפטית בסך מיליארד דולר, הפעם על ידי סוכנות אמנים ומוזיקאים שמייצגת בין השאר את להקת הנשרים והזמר פארל ווילאמס שטוענים כי האתר הפר את זכויות היוצרים שלהם.

מנהל הסוכנות בתעשיית המוזיקה אזוף אירווינג טוען כי יוטיוב משתמשת בשירים ללא רישיון והיא לא הוכיחה כי היא רכשה את זכויות היוצרים של ביצועים לכ- 20,000 שירים השייכים לאמנים המיוצגים על ידי הסוכנות שלו. יוטיוב מתעקשת שיש לה רישיונות רב-שנתיים לשירים אך לא תחשוף אותם, או תסביר את מוצאם. אזוף ועורכי דינו דורשים מגוגל ויוטיוב לחשוף אותם.

המהלך מגיע לקראת ההשקה המתוכננת ביוטיוב של השירות "מפתח המוסיקה" – שירות מנוי של קטעי וידאו וקטעי הופעות חיות. אזוף רוצה ש-20,000 השירים יוסרו מקטלוג "מפתח המוזיקה".

יוטיוב כבר התחמקה מכמה כדורים במשך השנים האחרנות, כולל תביעת מיליארד דולר שהוגשה על ידי ויאקום, חברת קולנוע וטלוויזיה, בשנת 2007.

בית משפט בארה"ב קבע בשנת 2010 כי אמנם ליוטיוב אכן חסר מידע מהותי על חומרים מוגני זכויות יוצרים שהועלו לאתר שלהם וכן לגבי מי העלה את התכנים, וכן שהאתר לא נקט צעדים מספיקים כדי להורות על הסרת תכנים ללא רישיון. אך בסופו של דבר העניין יושב מחוץ לכותלי בית המשפט בתחילת השנה.

רשת טלוויזיה צרפתית, שתבעה פיצויי נזקים מיוטיוב בגין הפרת זכויות יוצרים הפסידה בבית המשפט בפריז. ובשנת 2009, לחברת הטלוויזיה האיטלקית (המנוהלת על ידי ראש הממשלה לשעבר השנוי במחלוקת, סילביו ברלוסקוני) הייתה הצלחה מסוימת, שזכתה בהסרת צו בית המשפט של חלק מהתוכן השייך לה באתר האינטרנט של יוטיוב.

אבל אזוף לא מראה סימנים של פחד. בחודש נובמבר פרסם סדרה של טוויטים והצהיר: "יוטיוב יודעת שאין לה כל רישיון ומסרבת להוכיח את הבסיס לכל הזכויות האחרות".

"הידע של יוטיוב ומעורבות כספית ישירה, הופכים אותם למבצעי הפרות זכויות יוצרים סדרתיות ומכוונות."

דובר יוטיוב סיפר "עשינו עסקאות עם סוכנויות, מוציאים לאור, חברות גבייה ועוד" על מנת להבטיח שהמוסיקה תהיה מורשית כראוי, ובכלל זה על "מפתח מוזיקה".

 אם לא יסירו בגלל השמצות ולשון הרע הם יסירו מחוק הפרת זכויות יוצרים…

איומים על חייה של שחקנית היוו עילה לתביעת זכויות יוצרים נגד יוטיוב וגוגל

 לטענת גוגל שטוענת שבמידה ופסק הדין נגדה אכן יאושר ולא ישתנה, זה יפתח את הסכר לדרישות של שחקנים קטנים בסרטים להסרת ההופעות שלהם

בשבוע שעבר, בבית משפט הפדרלי בפסדינה, קליפורניה, גוגל ערערה על פסק דין שניתן בפברואר השנה במקרה של סינדי לי גרסיה, שחקנית שלטענתה קיבלה איומים על חייה, בעקבות ביצועי המשחק שלה בסרטון האנטי-מוסלמי שהועלה ליוטיוב  "תמימות של מוסלמים", סרטון הוידאו השנוי במחלוקת שהועלה ליוטיוב בשנת 2012, שבו היא מופיעה כשואלת האם הנביא מוחמד הוא מתעלל בילדים. הסרטון אשר מציג התקפה בדיונית של משפחה נוצרית ע"י מוסלמים, הצית מהומות במדינות מוסלמיות, ואיש דת מצרי אף הוציא מכתב הקורא להרוג את כל הגורמים המעורבים בסרט. מחאות על הווידאו בתחילה אף קושרו על ידי גורמים רשמיים בארה"ב להתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, לוב, שבה נהרגו ארבעה אמריקאים, בהם השגריר.

התובעת שחקנית בסרט המדובר, טוענת כי זכויות היוצרים לביצועיה בסרט שייכים לה, ודרשה מגוגל (יוטיוב) שתסיר את הסרט לאלתר.

גרסיה טענה כי היא רומתה לאחר שנאמר לה כי היא תשתתף בסרט שנקרא "Desert Warrior", וכי ביצועיה כוונו במכוון לסרט ולא לסרטון אנטי-מוסלמי שהועלה ליוטיוב, אשר כתוצאה מכך היא קיבלה איומים על חייה, בתוך הסערה העולמית בעקבות הסרטון,

גוגל והוליווד טוענים בתוקף כי הדרישה להסיר את הסרטון מהאינטרנט מבזה את חוק זכויות היוצרים האמריקאי. גורמים במערכת, צופים תוצאות חמורות אם בית משפט לערעורים בארה"ב לא יפיל את התביעה הראשונה מסוגה, בה שחקנית תובעת זכויות יוצרים על ביצועים מינימאליים בסרט שלקחה בו חלק קטן.

"להחלטה זו השפעה משמועתית על שני הענפים הגדולים ביותר בקליפורניה, הוליווד והאינטרנט", אמר אלכס לורנס, עורך דין קניין רוחני בניו-יורק. "זו הסיבה שאתה רואה זעקה גדולה שכזו מצד גוגל והוליווד. בית המשפט לערעורים פעל מתוך הזדהות עם השחקנית שנפלה קורבן והשתמש בחוק זכויות יוצרים כדי למלא את הפער בסעד משפטי הקיים בארצות הברית, שבו אין מקבילה לאיחוד האירופי של הזכות להיות נשכח ולהסיר תוצאות חיפוש משמיצות מהאינטרנט".

השופט אלכס קוזינסקי שהיה בין 2 השופטים שפסקו לטובת גרסיה, אמר: "המחלוקת הייתה על "מקרה יוצא דופן נדיר", שבו קולנוען חרג מגבולות הרישיון של המבצע".

הדובר של גוגל אמר שאם פסק דין פברואר יעמוד בעינו, זה יפתח את הסכר לדרישות של שחקנים קטנים בסרטים להסרת ההופעות שלהם מהאינטרנט.

פרשנות חדשה של דיני זכויות יוצרים

על מנת לחייב את יוטיוב להסיר את הווידאו, וכדי להגן עליה מפני איומי המוות, גרסיה הייתה צריכה לטעון טענות אפשריות של עלילה והונאה לתביעת זכויות יוצרים. בית המשפט הפדרלי הסכים עם גרסיה, בהחלטה של 2 שופטים מול 1, והורה ליוטיוב להסיר את הווידאו.

בטיעונים שנערכו השבוע, הדגיש הדובר של גוגל את ההשלכות של קיום הבנה רחבה זו של זכויות יוצרים.

בעלי זכויות יוצרים יכולים לדחוק חברות אינטרנט להסיר תוכן בלתי חוקי על ידי הגשת בקשות הסרה. שורה ארוכה של בקשות חדשות עשויות להציף את פלטפורמות המדיה של האינטרנט. לא רק שזה מסכן את יכולת הקיום של אולפני סרטים קטנים יותר ומארחי תוכן, זה גם יגביל את חופש הביטוי. ועלול להזמין טענות אחרות של זכויות יוצרים שקיימים אך ורק כדי לדכא את המידע, ולא כדי להגן על עבודה יצירתית.

" חוק זכויות יוצרים הוא מעורפל, אבל לא כל כך מעורפל."

האם חמש שניות על מסך מספיקות כדי להיות ראויים לזכויות יוצרים?

בעוד גרסיה מופיעה רק לרגע בתמימות של מוסלמים, ראוי לציין כי התסריט שלה היה מעל חמישה עמודים. על ידי סטנדרטים בתעשייה, זה מסתכם בכחמש דקות של זמן מסך, באם ביצועיה המלאים היו בשימוש. גרסיה עבדה במשך שלושה ימים וחצי, על פי מסמכי בית משפט, גרסיה ואחרים טוענים כי חמש שניות של זמן מסך היא מספיק כדי לזכות בזכויות יוצרים. בטענות של גרסיה נאמר, "חלק מהופעות הסרטים הזכורים ביותר הם אלה שהיו קצרים במיוחד". המסמך המשפטי ציטט חלק מהסרט "הארי המזוהם" של קלינט איסטווד: "אז אתה חייב לשאול את עצמך את השאלה הזאת:"? האם אני מרגיש בר מזל "? ובכן, לעשות אותך, פאנק" זה טוען שבזמן שהסצנה הזאת הייתה חלק מהביצועים הגדולים של איסטווד, אך המשפט הקצרצר נחקק בתודעה כמו הרבה הופעות קצרות אחרות בקולנוע כך גם הופעתה של גרסיה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: