Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

חוק זכויות יוצרים הבינלאומי: 2014

חוק זכויות יוצרים נשאר חסר ולקוי בשנת 2014 בדיוק כפי שהיה בשנת 2013, אך חלק מהמדינות כבר מתעסקות בתיקון החוק בניסיון לתת מענה לפגמים שלו.

בריטניה בולטת כמדינה בה הצורך ברפורמה בשל חוק זכויות היוצרים נחקר באופן מקיף בעשור האחרון. הוראות אלה שחלקם כבר נחקקו בחוק, כללו הקלות בשימוש זכויות יוצרים של סטודנטים, חוקרים, מורים, ספריות ונכים.

שאר מדינות אירופה נמצאות בשלב מפגר יותר של הביקורת על חוק זכויות היוצרים שלהן, ומסקירה טכנית שהודלפה נרמז כי ההצעות שיצאו מהביקורות הללו חסרות יוזמה ושאיפות, תוך שימת דגש מופרזת על חיזוק אכיפת זכויות יוצרים באמצעות מתווכים, ועל ידי הקלות בתוכן הגולשים דרך רישוי ולא על ידי החדרת הגבלות זכויות יוצרים המתאימות עבור שימוש הוגן.

סקירת זכויות יוצרים רחבת היקף דומה החלה באוסטרליה בשנת 2012, את המסקנות הסופיות של הדו"ח שהוגשו בפרלמנט בפברואר השנה. ההמלצה המרכזית בדו"ח שנעשה באוסטרליה צריכה לאמץ שימוש הוגן חריג בחוק זכויות היוצרים שלה. למרבה הצער סדר העדיפויות של הממשלה היה שונה לגמרי. ההמלצה על שימוש הוגן נדחתה, ובמקום זאת הממשלה הודיעה על הגנות נוספות לבעלי זכויות יוצרים כגון תכנית לימודי תגובה וחסימת אתרים, כמו גם לאחרונה ניסוח של חוקי שמירת נתונים חדשים שיכולים לשמש לאכיפת זכויות יוצרים.

תיקון בחוק זכויות היוצרים הספרדי בינואר הקרוב, מטיל על מפעילי אתר אחריות פלילית על סירובם להסיר קישורים, וגם מטיל אחריות על מנועי חיפוש חדשות כמו גוגל על ידי גביית תשלום "זכויות יוצרים נלוות" והשימוש בקטעי חדשות לצד קישורים. התוצאה הצפויה הייתה סופה של הגרסה הספרדית של Google News.

כפי שנראה לעתים קרובות, מקבלים בברכה את השפיות במדיניות זכויות היוצרים בשנה זו לא הגיעה מבתי המחוקקים פירטיות-אובססיבי, אלא מבתי המשפט. בין החלטות בית המשפט החשובות ביותר הקשורים לזכויות יוצרים מכל רחבי העולם בשנה זו הגיעה מבית המשפט האירופי לצדק, שקבע בעד החוקיות של קישורים מוטבעים, הבהיר כי ספרייה זכאית לספרת האוסף שלו באופן חופשי, וצמצמה החוקיות על ההיטלים שרוב האירופים לשלם על מכשירים ושלא יכולים להיות מנופחים היטלים אלה כדי לפצות על פיראטיות השלטון-תקשורת.

במבט קדימה לשנת 2015, הסקירה האירופית של זכויות יוצרים, כאמור לעיל, צפויה להיות אחת מהתפתחויות המפתח לרבות טיפול בבעיות של זכויות היוצרים באירופה, כגון חוסר שוק יחיד לעבודות זכויות יוצרים דיגיטליות, שתוצאתה המוקפת חומה-גנים גיאוגרפיים של תוכן מקוון-בעיות ששאר העולם גם מחפשים לו פתרונות. האם ניסיונות הנבנים כדי לטפל בליקויים של זכויות היוצרים מקבלים עדיפות על פני המלחמה עייפה וחסרת הסיכוי נגד פיראטיות בחוגי מדיניות זכויות יוצרים בינלאומיים בשנת 2015? אנחנו יכולים רק לקוות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: