Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

"פייק ניוז" ואחריות הפלטפורמות

"פייק ניוז", או בעברית "חדשות כוזבות", היא תופעה שקיימת מזה שנים רבות והפכה לפופולרית יותר בשנים האחרונות, ובשיאה הגיע למודעות הציבור במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016.

מדובר בידיעות שמפורסמות באמצעי התקשורת השונים, רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, טלוויזיה וכיוצ"ב, ואשר נחזות להיות חדשות אמיתיות ומדויקות, כאשר בפועל אין להן שום קשר למציאות ומדובר בבדיות וכזבים.

החדשות הכוזבות מתחילות לרוב מהזמנת הכתבה על ידי אנשי אינטרס, כאשר המטרה המרכזית שלהם היא השאת רווחים, כספיים, פוליטיים או חברתיים, והדבר נעשה על ידי הטעיית הציבור ו/או הכפשת וביזוי "היריב". הפרסום נעשה לרוב על ידי יצירת כותרת פרובוקטיבית אשר מושכת את העין וגורמת לאנשים לרצות להקליק על הקישור ולקרוא את הכתבה.

בעידן הרשתות החברתיות, אשר הפכו לכיכר העיר המודרנית, לרוב הפייק ניוז יתחילו את דרכן ברשת חברתית כלשהי ומשם ימצאו את דרכן גם לאתרי חדשות לגיטימיים. כך גם, הרבה פעמים על מנת לא לשאת באחריות עבור הפרסום הכוזב, המפרסמים בוחרים להישאר אנונימיים, דבר מקשה על הטלת האחריות על המפרסם הספציפי, אך לא בלתי אפשרי.

הפסיקה והחקיקה הכירו זה מכבר בתנאים מסוימים בהם ניתן להטיל אחריות על הפלטפורמות בהן מתפרסמים פרסומים מעוולים (בין אם מדובר בלשון הרע, זכויות יוצרים או כל זכות אחרת) גם במקרים בהם המפרסם מסרב לשתף פעולה או שהותו כלל אינה ידועה.

ככל שנתקלתם בתופעה זו או נפגעתם מתופעת הפייק ניוז, בין אם בעיתונות הכתובה ובין אם ברשת האינטרנט, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט, לשון הרע, זכויות יוצרים ומשפט מסחרי.

לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט, לשון הרע, זכויות יוצרים ומשפט מסחרי, התקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל  office@ophirlaw.com.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: