Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

כלכלה שיתופית- gig economy

הכלכלה השיתופית, המכונה גם כלכלת החלטורה, מבוססת על פלטפורמות אשר מאפשרת שיתוף קהילתי של שירותים מסוימים דרך הפלטפורמה, למשל טרמפים, שליחויות, חלופות דיור וכיוצ"ב. דוגמאות פופולריות לכלכלה כזו הן uber, waze carpool, airbnb.

לכלכלה כזו כמובן יתרונות רבים, שכן היא מאפשרת לאנשים הכנסה נוספת, הגישה לפלטפורמות הללו קלה יותר מלשירות בדרך "רגילה" והשירות של הפלטפורמות זול יותר. עם זאת, כלכלה כזו מעלה גם קשיים שונים. אחת הבעיות המרכזיות היא היעדר הרגולציה על הפלטפורמות, אשר מאפשרת להן לפעול ללא פיקוח, ללא ביטוח וללא סדר עבודה מסוים, דבר אשר מוביל לעתים לשירות לא איכותי ובעייתי ומותיר את המשתמשים במצב של חוסר אונים. בעיה נוספת, ולא פחות מרכזית היא היעדר משפט העבודה במערכת היחסים בין הפלטפורמה לאנשים שפועלים מטעמה. דבר זה מאפשר להם להפעיל את העובדים שעות נוספות ללא תגמול לפי החוק, לא לתת זכויות סוציאליות אחרות וכיוצ"ב.
אולם, היעדר הרגולציה לא מונע מהאנשים לקבל את הזכויות שמגיעות להם, ובבריטניה, למשל, בית המשפט הכיר כבר בכך שנהגי אובר הם עובדים שכירים של הפלטפורמה.
אנו צופים כי עניין זה הולך לקבל ביטוי בישראל וליצור ליטיגציה בנושא.
אם נתקלתם בבעיה כלשהי מול הפלטפורמות, אנו ממליצים לפנות לעורך דין שמתמחה בדיני אינטרנט, דיני עבודה, לשון הרע באינטרנט, זכויות יוצרים ומשפט מסחרי.

לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט, דיני עבודה, לשון הרע, זכויות יוצרים ומשפט מסחרי, התקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל  office@ophirlaw.com.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: