Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

הכרה תקדימית בזכויות יוצרים על תמונת AI בסין

בית המשפט בבייג'ינג קבע לראשונה כי תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית זכאית להגנת זכויות יוצרים. זוהי החלטה חלוצית בסין, שנועדה לעודד יצירתיות וחדשנות בתחום המתפתח של בינה מלאכותית.

התביעה הוגשה על ידי אדם בשם לי, שיצר דמות של אישה צעירה בעזרת התוכנה Stable Diffusion. הוא תבע בלוגרית שהשתמשה בתמונה בלי רשותו. בית המשפט פסק כי התמונה משקפת בחירה אסתטית והעדפות אישיות של היוצר, ולכן היא מוגנת בחוק זכויות יוצרים.

התמונה המקורית שנוצרה על ידי בינה מלאכותית של הבחורה משמאל, הייתה במרכז סכסוך קניין רוחני שנדון על ידי בית המשפט לאינטרנט בבייג'ינג ב-27 בנובמבר 2023. מימין לתמונה ניתן לראות שלוש תמונות שנוצרו במהלך התהליך של יצירת התמונה הסופית שהייתה נושא ההפרה. צילום: Xiaohongshu/Stable Diffusion AI

בניגוד לסין, בישראל טרם ניתן פסק דין המכיר בזכויות יוצרים של תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית. כרגע, יצירות AI נחשבות בישראל כ"נחלת הכלל" שכל אחד יכול להשתמש בהן באופן חופשי.

עם זאת, ייתכן שבעתיד גם בתי המשפט בישראל יאלצו להתמודד עם סוגיות משפטיות דומות עם התפתחות התחום. המחוקקים ומעצבי המדיניות בישראל יצטרכו לשקול האם וכיצד להגן בחוק על זכויותיהם של יוצרים המשתמשים בכלי AI.

חזרה לסין- השופטת ג'ו גה אמרה כי "אם אף תוכן AI לא ייחשב כיצירת אמנות, הדבר יפגע בתעשייה המתפתחת". לדבריה, מתן מעמד משפטי ליצירות AI בתנאים מסוימים נועד לעודד חדשנות ויצירתיות. 

החלטה זו פותחת את הדלת לוויכוחים נוספים בנושא הגנת זכויות יוצרים על תוכן שנוצר בידי AI. בית המשפט ציין כי כל מקרה ייבחן לגופו בעתיד. עם זאת, ההחלטה מהווה ציון דרך חשוב בהתייחסות המשפטית לטכנולוגיות AI.

סין שואפת למנף את התחום המתפתח כמנוע צמיחה כלכלי. חברות טכנולוגיה סיניות רבות משקיעות במחקר ופיתוח בתחום, כולל יישומים מעשיים בחיי היומיום. הכרה בזכויות קניין רוחני צפויה לתת דחיפה נוספת לענף זה.

לקריאת פסק הדין לחצו כאן

עורך דין גיא אופיר

עורך דין גיא אופיר

עדכונים אחרונים מהתקשורת