Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023
גיא אופיר, החוק להגנת מעגלים משולבים

החוק להגנת מעגלים משולבים – הסבר של עו"ד גיא אופיר

כאשר אדם מצלם תמונה, כותב שיר או ספר, מלחין מנגינה וכו', חוק זכות יוצרים מגן עליו. מדובר בעיקר בהגנה על דברים שאינם מוחשיים (למשל קניין רוחני). על מוצר מוחשי, טכנולוגי או אחר, ניתן אולי לקבל הגנה באמצעות רישום כפטנט, אך מדובר בהליך מורכב ולא זול, שדורש זמן רב, וקיים רק כאשר מדובר במוצר אמצאתי.

אז מה למעשה מגן על זכויותיו של אדם שיצר למשל לוח אם חדשני במבנה מסוים, או מערכת טכנולוגית מורכבת בעלת מאפיינים ייחודים? פה נכנס לתמונה החוק להגנת מעגלים משולבים, שדומה למעשה לחוק זכות יוצרים, אך מתייחס בעיקר ליצירה מוחשית אלקטרונית/טכנולוגית.

החוק להגנת מעגלים משולבים, חוקק בשנת 1999 כאשר שוק הטכנולוגיה התחיל להאיץ בצורה דרמטית, על מנת לשמור על זכויותיהם של אנשים אשר יצרו יצירות אלקטרוניות/טכנולוגיות, שכן לא הייתה הגנה בחוק לפני כן שמתייחסת ליצירות מסוג זה.

צפו בהסבר על החוק להגנת מעגלים משולבים

תמלול הסרטון:

שלום, שמי עורך דין גיא אופיר, אני בעלים של משרד עו"ד שעוסק, בין היתר, בדיני אינטרנט וטכנולוגיה, ובסרטון הבא אני רוצה לדבר על חוק להגנת מעגלים משולבים. ובכן, מה זה?


תראו, קחו למשל ציור שציירתי, הציור פה שנמצא פה מאחורי. מי שצייר אותו ושילב בו אלמנטים, אם מישהו יעתיק את זה ממנו אז יש לו את חוק זכות יוצרים שבא להגן עליו.


אבל מה קורה אם אני לא יצרתי ציור, אלא אני יצרתי לוח אם ייחודי שבנוי בצורה חכמה עם הרבה מאוד מחשבה, השקעה ופיתוח? מה מגן עליו?


אם אני אסתכל בחוק זכות יוצרים, הוא לא באמת מגן עליו. כי חוק זכות יוצרים לא מגן על מוצרים אלקטרוניים. הוא מגן על יצירות דווקא לא מוחשיות (למשל קניין רוחני). אבל פה יש לי ממש יצירה מוחשית, טכנולוגית.


אם אני רוצה ליהנות מהגנת פקודת הפטנטים, אני צריך להגיש בקשה לרישום פטנט, כנ"ל גם חוק העיצובים, יש את המגבלות שלו. ובכל זאת המחוקק בא ואומר, אני רוצה להגן על אנשים ועל עסקים ועל חברות שיוצרים מעגלים אלקטרוניים, למשל לוח אם.


אני רוצה להגן על המפתח הזה, אני רוצה שהמפתח הזה יוכל ליהנות מפרי יצירתו, כי ככל שאני אגן יותר על היצירה שלו, ככה אני מגדיל את התגמול הכלכלי לאנשים שיוצרים טכנולוגיה חדשה.


ולכן חוקקו ב- 1999 את החוק להגנת מעגלים משולבים. זה חוק שהוא דומה בעיקרו לחוק זכות יוצרים, אבל יש בו שינויים שנוגעים לכך בעצם שזה מוצר אלקטרוני ולא מוצרי בלתי מוחשי. וזו מטרת החוק.


אז עד כאן, אני מקווה שהסרטון הזה סייע לכם. חשוב לי רק להגיד שזה לא מהווה ייעוץ משפטי ומומלץ לפנות לעו"ד העוסק בתחום. תודה רבה ונשתמע.

עורך דין גיא אופיר

עורך דין גיא אופיר

עדכונים אחרונים מהתקשורת