Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

פרטי התביעה נגד גוגל

צחי רוזנטל, יזם ובעל עסק באינטרנט, הגיש תביעה נגד גוגל בעזרת מדרש עו"ד גיא אופיר בתביעה נטען טען כי כאשר גולשים הקישו בשורת החיפוש בגוגל את שמו: "צחי רוזנטל", מנגנון ההשלמה של גוגל (מנגנון בחיפוש של גוגל שבזמן שמתחילים לרשום ביטוי גוגל משלימה אוטומטית אופציות השלמה עבור הגולש) הציג לגולשים תוצאות חיפוש נוספות, הכוללות שאילתות חיפוש כגון "צחי רוזנטל רמאי", "צחי רוזנטל נוכל", "צחי רוזנטל הונאה", וכדומה.

‏לדברי רוזנטל, גורמים אשר רצו ברעתו וביקשו לפגוע בעסקים שלו,  גרמו באמצעות מניפולציות פשוטות לכך שמנגנון ההשלמה האוטומטי של גוגל הציע לגולשים קטגוריות חיפוש שמוסיפות כינויי דיבה לשמו. זאת, באמצעות הקמת אתרי אינטרנט חסרי חשיבות בעלי כותרות כגון "צחי רוזנטל נוכל/רמאי" וכו'.

צחי רוזנטל נגד גוגל

לדבריו: "די בהקמת 2-3 אתרי אינטרנט סתמיים, הכנסת תוכן לאתרים אלה בכותרת כגון "צחי רוזנטל רמאי" וביצוע חיפושים מרובים בגוגל של אותו מונח, כדי להביא את האלגוריתם להציע לגולשים תוצאות חיפוש שכאלה".

רוזנטל טען בתביעה כי מדובר בפרסום פוגעני שגרם נזק רב לשמו‎ ‎ופגע בפרטיותו. הוא ביקש מבית המשפט כי יוציא צו מניעה המורה לגוגל לחדול מפרסום לשון הרע במנגנון ההשלמה האוטומטי, כך שיחדל מלהוסיף לשאילתת חיפוש עבור השם "צחי רוזנטל" את המילים: "רמאי", "נוכל", "הונאה".

"לא מתקבל על הדעת שגולש יקיש את שמו של רוזנטל, וגוגל יפרסם, ביוזמת מנגנון ההשלמה האוטומטי, אמירות פוגעניות שכאלה", נכתב בתביעה ע"י עורך הדין גיא אופיר שייצג את רוזנטל בתביעה.
"האבסורד הוא שמנגנון ההשלמה האוטומטי של גוגל ניתן לתמרון בקלות יתרה, והיא, בהתנשאות, מתעלמת מהעובדה שהמנגנון נתון לתמרון".

רוזנטל פנה ליועצת המשפטית של גוגל בישראל בבקשה לתקן את העיוות במנגנון אך זו טענה שגוגל ישראל אינה קשורה למנגנון החיפוש שמופעל ע"י גוגל ארה"ב, אך הבטיחה שתעביר את הפניה לגוגל ארה"ב.

עוד ציין רוזנטל כי גוגל הפסידה בהליך משפטי דומה באיחוד האירופי, בו נדרשה לתקן את מנגנון ההשלמה שלה, כך שלא יציע לגולשים מילים פוגעניות כלפי התובע באותו הליך. אלא שלטענתו, גוגל אינה מפיקה לקחים, מתוך אמונה שבשל כוחה ועוצמתה תתיש כל אדם אשר ינסה לעמוד נגדה‏‎.‎

במהלך ניהול התיק הראו התובעים ממשרד עו"ד גיא אופיר לשופטת, ריבה ניב, כי ניתן לבצע מניפולציה במנגנון ההשלמה האוטומטי, כך שבהקשת שם השופטת "ניב ריבה" ישלים גוגל ל"קיבלה שוקו". הם ציינו כי באותה מידה יכול היה גורם זדוני להכפיש אותה ולכתוב "קיבלה שוחד". התובעים גם הצליחו לבצע מניפולציה נוספת כך שבהקשת שם עו"ד של גוגל, מנגנון ההשלמה האוטומטי השלים ל"אוהב נקניקיות".

תוצאות תביעה נגד גוגל

רוזנטל הגיע להסדר פשרה עם גוגל, במסגרתו שילמה לו גוגל כ-30 אלף שקל וחוייבה למנוע להבא את ההשלמה המשמיצה

  רוזנטל, שתבע את גוגל באמצעות משרד עורכי הדין גיא אופיר, אמנם קיבל פיצוי והבטחה מגוגל כי ההשלמות הנ"ל לא יופיעו שוב, אולם גוגל אינה הודתה באחריות להשלמות במסגרת הסדר הפשרה.
 
לקבלת ייעוץ והכוונה משפטית באם נתקלתם או נפגעתם ע"י גוגל ושאר תאגידי ענק.
לקביעת פגישת ייעוץ עם עו"ד לדיני אינטרנט ממשרד עורכי דין גיא אופיר התקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל: Office@ophirlaw.com.
 

כתיבת תגובה