Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

מחפשים כיצד ניתן להסיר תוצאות מגוגל? כיום אנו חיים בעידן בו פרסומים אודות אדם באתר אינטרנט קטן כגדול נסרקים ע"י העכבישים של גוגל (הקרויים googlebot) ועלולים להופיע בתוצאות ראשונות בגוגל כאשר אנו מקישים שמו של אדם.

כך גם פרסומים המהווים לשון הרע באינטרנט או פגיעה בפרטיות עלולים לצוץ במהרה בגוגל תחת שאילתא בשמו של אדם.

משרדנו מתמחה בין היתר בדיני אינטרנט, ובהתאם לא פעם אנו מעניקים סיוע ללקוחות הסובלים מהופעת פרסומים שליליים בגוגל לרבות פרסומים פוגעניים על-פי חוק. דוגמאות למקרים שנתקלנו הינם:

א. בלוגים ופוסטים הכוללים לשון הרע, פגיעה בפרטיות או גזל קניין רוחני.

ב. פרסום תמונות או סרטים אינטימיים.

ג. פרופילים מזוייפים.

ד. הקלטות פוגעניות או תיעוד אחר.

צאטים ותכנים המופיעים בפורומים, רשתות חברתיות וכיוצ"ב.

ראוי לציין כי לפרסומיים פוגעניים כאמור יש השלכות עסקיות, אישיות, כלכליות ונפשיות, ובהתאם יש לפעול במהירות ובנחישות להסרת הפרסום הפוגעני ולביעור החומר, כמו גם לתבוע פיצויים מן המפרסם, היכן שהדין מאפשר.

איך מסירים תוכן מגוגל?

כאשר מדובר על פרסום שנסרק ומופיע בגוגל אנו פונים אל המפרסם ובמקביל אל גוגל בדרישה ואם צריך בתביעה להסרת הפרסום.

תאגיד הענק גוגל (Google Inc) אינו נגיש ונוח לפניה, אפילו אם מדובר בפניה של אדם במצוקה, וזאת בלשון המעטה. תאגיד רב לאומי זה סיגל לעצמו טקטיקה שבעינינו פסולה, במסגרתה הוא מקשה על יצירת קשר עמו. דוגמא להתנהלות זו הינה ניסיון למצוא את מספר הטלפון של גוגל – נסו לחפש במנוע החיפוש גוגל את מספר הטלפון של גוגל או פקס, תוצאה יחידה שתעלה תהיה עמוד של אתר משרדנו הנותן שירות לציבור, ומפרסם בפרהסיה את מספר הטלפון של גוגל ישראל בע"מ (מספר חסוי שאינו מופיע בדפי זהב, 144 או באתר אחר).

ראוי להדגיש כי לעמדת חברת גוגל היא מפעילה מנוע חיפוש המפנה לתוצאות חיפוש לעיתים פוגעניות, אך אינה בהכרח המפרסם, ולכן אין לה חובה לבצע הסרה של תוצאות חיפוש פוגעניות.

עמדתה זו של גוגל כאמור לעיל לעיתים גובתה בפסיקה ולעיתים נדחתה, לאחרונה חל כרסום בחוסן עמדה משפטית זו, עקב פסיקות של בתי משפט באיטליה, יפן ובאוסטרליה, שחייבו את גוגל. כיום ברוב המקרים פניות משרדנו אל גוגל נעתרות ללא צורך בהליך משפטי, והיכן שנידחות, לרוב באמצעות הליך משפטי נפתרות.

במועד כתיבת שורות אלו, משרדנו מנהל כארבעה הליכים משפטיים בבתי המשפט בישראל נגד גוגל (ארה"ב ולא גוגל ישראל בע"מ), והליכים רבים מחוץ לבית המשפט שנפתרו ללא צורך בפניה לערכאות.

מה לעשות כאשר מופיע פרסום פוגעני בגוגל

ראשית, מומלץ לשמור את שאילתת החיפוש בגוגל ואת האתר עצמו בו מופיע הפרסום.

בנוסף, מומלץ לשמור את זיכרון המטמון של התוצאה.

כן מומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט לצורך מתן מענה.

אילו רשויות בישראל אמורות לסייע למי שמופיע עליו פרסום שלילי בגוגל ומה לגבי הליכים פליליים

כעיקרון הרשות למידע וטכנולוגיה (רמו"ט) אמורה לשמור על זכויותינו לפרטיות. צר לומר שרשות זו הינה בגדר "נוכח נפקד" בכל הקשור לתאגידים רב לאומיים כגון גוגל, פייסבוק, יוטיוב וכדומה. ביקורת חריפה כלפי רמו"ט נרחיב בסקירה אחרת.

רשות נוספת הינה משטרת ישראל. בפועל רוב תחנות המשטרה והמחלקות השונות אינן יודעות טכנולוגית לסייע לאזרח. המחלקות המתאימות במשטרה הינה מחלקת עבירות מחשב והונאה שצברו מומחיות בסיסית בנושא, אך לצערנו הינן עמוסות ביותר וספק אם יושיטו סיוע אפקטיבי.

בשל זאת במקרים המתאימים משרדנו מייעץ בנוסף להליכים אזרחיים להסרת הפרסום ולתביעה לפיצוי לנקוט בהליך "קובלנה פלילית פרטית" על-פי חוק איסור לשון הרע ו/או חוק הגנת הפרטיות. במשפט אחד, קובלנה פלילית הינה הליך חריג בו בניגוד לנוהג שהמדינה היא המאשימה ויוזמת ההליך הפלילי, לנפגע ניתנת הזכות לנהל הליך שכזה.

בכל מקרה אנו ממליצים לפנות לייעוץ מפי עורך הדין המתמחה בדיני אינטרנט, ונדגיש שאין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך דין אינטרנט התקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל: office@ophirlaw.com.

כתיבת תגובה