Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

שופט מארקנסו ארה"ב, נתן ביולי 2006 אישור סופי להסדר בסכום של 90 מיליון דולר, שבו תפצה גוגל את מפרסמי האונליין שלה, על הקלקות כוזבות שבוצעו לאתרי האינטרנט שלהם, דרך קישורים ממומנים של גוגל. נקבע כי הפיצוי יינתן בקרדיטים לפרסום בחשבונות המפרסמים בגוגל. גוגל הגיעה להסדר בתביעת הונאת הקליקים תוך דחיית טענות של הצדדים שכנגד, שלפיהן סכום הפיצוי לא מספק עבור המפרסמים אשר חויבו עבור קליקים מזויפים בפרסומי האונליין שלהם.

בצו החתום, השופט ג'ו גריפין אמר כי מצא את ההסדר "הוגן, הגיוני והולם" ובכך דחה את טענות המפרסמים. "בית המשפט רואה באישור תנאי ההסדר המוצע חסכון משמעותי בזמן ובמשאבים לבית המשפט ולמייצגים, תוך קידום עקרון הצדק" כתב.

פסק הדין מגיע בעקבות דוח, שהוגש ע"י מומחה בשיווק אינטרנטי, אשר קבע שמאמציה של גוגל להלחם בהונאות מערכת פרסום המודעות האינטרנטית PPC (שלם לפי קליק), היו "הגיוניים". אלכסנדר טוזילין, פרופסור המתמחה במערכות מידע מאוניברסיטת ניו יורק, מילא את הדוח בבית המשפט בארקנסו במהלך יולי 2006 ומספר ימים אח"כ התקיים השימוע.

"אנו שמחים שהשופט גריפין אישר את ההסדר כהולם והוגן למפרסמים" אמרה ניקול וונג, יועצת משפטית בחברת גוגל "אנו מתכוננים להמשיך לנהל קליקים לא תקינים באופן אפקטיבי ולספק למפרסמים שלנו החזר יוצא דופן על השקעתם".

אחד מעורכי הדין המייצגים שהתנגד להסדר, אשר היה מעורב בייצוג בתביעה אחרת של הונאת קליקים נגד גוגל, אמר שהוא מאוכזב אך לא מופתע מפסק הדין. "אנו מתכננים להגיש ערעור ולהמשיך להתנגד להסדר הזה" אמר בריאן קבאטק "נכון ל- 19 ביולי, 2006 הוגשו כ- 7,000 תביעות " המשיך ואמר.

הונאת קליקים מתרחשת בד"כ כאשר מפרסמי אתר אינטרנט מקליקים על פרסומות הממוקמות באתר שלהם באמצעות גוגל אדסנס, על מנת להגדיל באופן לא לגיטימי את הרווח שלהם כתוצאה מפרסום, או כאשר חברות מקליקות על פרסומות של המתחרות שלהן בנסיון להכביד על מאמצי הפרסום שלהן ולהשיג מילות מפתח מבוקשות לעצמן.

התובענה הייצוגית החלה כאשר חברת המתנות של ליין וחב' החקירות קולפילד תבעו את גוגל ועוד מספר מנועי חיפוש נוספים בפברואר 2005, בהאשימם אותם בחיוב המפרסמים בקליקים, שמקורם במעשי רמייה, על פרסומות אונליין.

להסדר המוצע, הוגשה התנגדות, שלפיה המפרסמים שנפגעו ראויים ליותר מחצי אחוז פיצוי בגין הנזקים שנגרמו להם ושהפיצוי צריך להינתן במזומן ולא בקרדיטים לפרסום.

ההסדר אינו מצביע על כך שבעיית הונאות הקליקים עומדת להיעלם, אומרים מספר מומחים, והיו קריאות למינוי בודק בלתי תלוי, אשר ינטר את הונאות הקליקים בכל מנועי החיפוש המרכזיים. ארגון מומחי השיווק במנועי החיפוש, חבר לפייר אייזיק, שהינה חברה בלתי תלויה אשר מאתרת הונאות בכרטיסי אשראי, על מנת למדוד את ההיקף האמיתי של הונאות הקליקים ואת ההשפעה שלהן על תעשיית הפרסום במנועי החיפוש.

הערכות לגבי היקף הונאות הקליקים בתעשייה נעות בטווח שבין 14 ל- 30 אחוז, אך קשה להשיג מספרים אמיתיים, מכיוון שגוגל ומנועי חיפוש אחרים מסרבים לספק נתונים אודות הונאות הקליקים, מתוך טענות של הגנת מידע מפני מתחרים. בינתיים, מנועי חיפוש מתלוננים שספקי צד שלישי של שירותים ותוכנה למניעת הונאות הקליקים, מנפחים את הנתונים האמיתיים על מנת לקדם את עסקיהם.

בהמשך להסדר בהונאת הקליקים, הכריזה גוגל בסוף יולי 2006 על שיפור במערכת האדוורדס (מערכת הפרסום הפועלת על בסיס מילות מפתח) שלה, אשר מאפשרת למפרסמים לראות את המספר של הקליקים הבלתי תקינים על מילות המפתח שרכשו ואת האחוזים שלהן מתוך סך ההקלקות.

אין האמור לעיל מהווה חוות דעת משפטית.