Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

לאחרונה משרדינו נתקל ביותר ויותר מקרים בהם מופיעים באתר בלוגר פרסומים המהווים לשון הרע, פגיעה בפרטיות, גזל זכויות יוצרים, ופגיעה בקניין רוחני.

אתר blogger (וגם blogspot) הינו אתר המאפשר בניית בלוגים ואתרי אינטרנט מבית גוגל.

האתר מאפשר לכל גולש, תוך שמירה על אנונימיות פרטי הגולש המבקש להקים אתר אינטרנט או בלוג בחינם. האתר גם מאפשר ליצור כתובת URL כסאב דומיין בתוך אתר blogspot.co.il.

שילוב כוחה של גוגל כמנוע חיפוש וכמחזיקת תכנים באמצעות אתר בלוגר, סייע רבות לקידום ולהשלטת אתר בלוגר, כאתר הבלוגים מן הגדולים בישראל, וכאכסניה לאתרי אינטרנט רבים.

אלא, שכוחו של אתר בלוגר, והאנונימיות שגוגל מספקת באתר בלוגר, הביאו גם לתופעות שליליות ושימוש לרעה.

קיימים אתרי אינטרנט ובלוגים רבים בעברית בתוך אתר blogger ו- blogspot, אשר מהווים כר פורה לפרסום לשון הרע, פגיעה בפרטיות, הטרדה מינית וגזל זכויות יוצרים.

וכך, ניתן למצוא באתר בלוגר אתרי אינטרנט המשתלחים בצורה גסה באנשים, מפרסמים תמונות אינטימיות, עירום, ועוד. טעמי המשתמשים מגוונים, החל בעשיית כסף מן הפרסומים וכלה ב"חיסול חשבונות" או התנכלות למושא הפרסום.

אומנם, האנונימיות באתר בלוגר משמשת גם להגנה על חופש הביטוי, והגנה על המפרסם המביא מידע לידיעת הציבור ללא החשש שיזוהה, ולעיתים חשובה ביותר. אולם מאידך, השימוש הנרחב באתר בלוגר כפלטפורמת ביזוי, והשפלה מחייבת התערבות גוגל בנושא.

לגוגל, כענקית המידע החזקה והמוכרת בעולם, יש אמצעים טכנולוגיים לסנן תכנים פוגעניים בצורה אוטומטית, והיא מפעילה אמצעים אלו, היכן שהדבר חשוב לה. למשל, מפרסמי אדסנס, אשר יעלו תוכן מיני לאתר שלהם, יענשו ע"י מערכת האדסנס (המופעלת ע"י גוגל אירלנד), וחשבונם אף עלול להיסגר.

אם כן, אי אפשר שלא לשאול מדוע גוגל אינה מפעילה מנגנוני סינון אוטומטיים, על מנת למנוע פרסומי לשון הרע, פגיעה בפרטיות, וביזוי מיני. יוער, כי גם כאשר גוגל יודעת על אתר או בלוג בתוך אתר בלוגר, אשר מפרסם תמונות ופרסומים המבזים מינית ישראלים, גוגל לכל היותר מסירה את הפרסומים (בעקבות פניית משרדנו), אך אינה מסירה את האתר עצמו.

אומנם, הדין בישראל אינו מחייב בעל פלטפורמת אתרי אינטרנט להפעיל אמצעי סינון, והדוקטרינה החלה הינה הודעה והסרה – דהיינו אחריות בעל הפלטפורמה קמה רק לאחר שנעשתה אליו פניה, ולא ביצע הסרה בתוך זמן סביר.

עם זאת, במקרה אתר בלוגר, נראה כי דוקטרינת הודעה והסרה, אינה בהכרח תגן על גוגל, ואם שאלה זו תעמוד למבחן בבית משפט, דעתנו היא, כי גוגל עלולה לחוב באחריות ונבאר: עם השנים התפתחה בישראל דוקטרינת "הפרה תורמת", שבפועל נוגסת בהגנה שמעניקה דוקטרינת הודעה והסרה לבעלי האתרים.

על-פי דוקטרינת הפרה תורמת, אם בעל האתר עוצם את עיניו לנגד ההפרה המתבצעת בתוך האתר שלו בהיקף רב, הוא עלול לחוב באחריות.

הואיל, וגוגל אינה כמו כל בעל אתר, יש לה אמצעים טכנולוגיים לסינון, אותם היא כבר מפעילה, והואיל והיקף הפרות  הדין באתר בלוגר, ופרסומי לשון הרע, ההטרדה המינית ועוד, נרחב, והואיל וגוגל אף לאחר הסרת תכנים פוגעניים אינה חוסמת את הפרופיל המפרסם, נראה שניתן להטיל עליה אחריות כמי שעוצמת את עיניה וביכולתה לנקוט אמצעים סבירים להפסקת ההתנהלות הבלתי חוקית באתר בלוגר.

נעיר, שאתר יוטיוב שהינו בבעלות גוגל, כן מפעיל אמצעי סינון תוכן מיני והיפר זכויות יוצרים, וזאת נוכח הליכים שכבר ננקטו בבתי משפט נגד יוטיוב.

היה ומפורסם תוכן פוגעני באתר בלוגר, מומלץ לפנות אל עו"ד אינטרנט, ובמקביל לתעד את הפרסומים. סביר שפניה מקצועית אל גוגל תביא להסרה מהירה של התוכן, ובמידת הצורך ניתן לפעול נגד המפרסם וגם נגד גוגל לצורך קבלת פיצוי.

האמור לעיל אינו מהווה חוות דעת משפטית או מחקר מעמיק, אלא מבטא את דעותינו בלבד. בכל עניין מומלץ לפנות לייעוץ ע"י עורכי דין אינטרנט, שתחום התמחותם הינו דיני אינטרנט ולשון הרע או זכויות יוצרים באינטרנט ובכלל.

לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו: 03-5323650, או בדוא"ל: office@ophirlaw.com.

כתיבת תגובה