Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

פגיעת זכויות יוצרים ביוטיוב ולשון הרע

איך מסירים תוכן המפר זכויות יוצרים ביוטיוב (YouTube)?

חשיפה ושיתוף מידע בעידן האינטרנט הינו דבר מבורך, שקצרה היריעה מלמנות את יתרונותיו הרבים.

עם זאת, משרדנו נתקל במקרים רבים בו מנוצל אמצעי זה למטרות בלתי ראויות, אף כדי עבירות פליליות, ועוולות שונות כגון: פגיעה בפרטיות, פגיעת זכויות יוצרים ביוטיוב, ופרסום דברי לשון הרע ביוטיוב ובכלל.

אתר יוטיוב (YouTube), המשמש במה פופולארית בולטת להעלאת סרטונים ביתיים לרשת אינטרנט, הינו אחד מאותם אתרים אשר לא פעם מהווים פלטפורמה יעילה לפגיעה בפרטיות או לפרסום לשון הרע. עובדה המעצימה את הנזק היא, שגוגל סורק את אתר יוטיוב באופן קבוע, וממצב את תכניו בראש תוצאות חיפושיו על-פי פרמטרים שונים.

כך יוצא, שסרטון המכפיש או פוגע בנו, אשר הועלה לאתר יוטיוב, עלול להימצא בתוצאות חיפוש ראשונות בגוגל, עבור הקשת שמנו.

כולנו מצויים בסיכון שיום אחד נמצא עצמנו מככבים או מוזכרים בסרטון ללא הסכמתנו. חמור מכך, משרדנו נתקל אף במקרים בהם הסרטונים פגעו פגיעה קשה בפרטיות אדם זה או אחר, או עשו שימוש ביצירה שבבעלות (להלן פגיעת זכויות יוצרים ביוטיוב), וצצו כתוצאות ראשונות בגוגל עבור הקשת שם מושא הסרטון.

כידוע, בשל האנונימיות המאפיינת את הגולשים בעידן האינטרנט, קיים קושי לגלות את מיהות המפרסם, כל שכן לפנות אליו ולדרוש הסרת התוכן הפוגעני.

על כן, התפתחה בישראל דוקטרינת "הודעה והסרה", על פיה בעל אתר ו/או מנהלו חייב להסיר תוכן פוגעני בתוך זמן סביר מעת קבלת פניית הנפגע, שאם לא הוא עלול לחוב באחריות לפרסום על-פי דיני הרשלנות.

הבעיה באתרים רבים, כמו גם באתר יוטיוב (YouTube) ובאתר גוגל (Google) – בעיקר כאלה הפועלים מטעם תאגידים גדולים וזרים, היא שהפונה לאתרים אלו נתקל בחומה סינית מתוכננת שמטילה קושי של ממש ליצור עמם קשר – הן בשל הסתרת הגורם שעומד מאחורי אותו אתר, ולעיתים בשל הסתרת פרטי ההתקשרות עמם.

בעיה שניה הינה לשכנע אתרי אינטרנט זרים כגון יוטיוב ו/או גוגל להסיר את הסרטונים הפוגעים בזכויות יוצרים ביוטיוב. אתרים אלו לעיתים קרובות טוענים, כי דיני לשון הרע והגנת הפרטיות החלים בישראל אינם חלים עליהם, כי אם הדין המקומי החל במקום מושבם של התאגידים, מפעילי האתרים.

הן גוגל והן יוטיוב יושבים בקליפורניה, שם חלים חוקים המקימים חסינות כמעט מוחלטת לבעלי האתרים, ועל כן, הם אינם סבורים, כי דוקטרינת ה"הודעה והסרה" החלה בדין הישראלי מכפיפה אותם  או מעמידה אותם בסיכון לחבות משפטית בשל אי הסרת התוכן.

הפרת זכויות יוצרים ביוטיוב

למרות זאת, משרדנו התמודד לא פעם עם אתר יוטיוב ואתר גוגל, אשר העלו טענות שכאלו, והביא להסרת התכנים במקרים של פגיעה והפרת זכויות יוצרים ביוטיוב.

במכתבים ובהליכים משפטיים אשר ייצג משרדנו מול אתר יוטיוב וגוגל, הוסבר כי החוק של מקום מושבם הפיזי איננו רלבנטי, מאחר שאינו עומד בסדרת מבחנים של מירב הזיקות מהמשפט הבינלאומי הנהוג בין מדינות. בהתאם, יש בכוחו של הדין הישראלי לחייבם, ולהביא אף להתייצבותם למשפט במדינת ישראל, אם ימשיכו במחדלם וימנעו מהסרת התוכן הפוגעני.

ואכן, בכך לא היו מוכנים בעלי האתר להסתכן, והורידו את הסרטון בתוך פחות מ- 24 שעות.

אם כן, גם במקרים בהן הנהלת האתר יושבת בחו"ל ומדובר בחברה זרה, במדינה שבה החוק נותן חסינות לבעלי האתרים מפני תביעות לשון הרע, פגיעה בפרטיות, ופגיעה בזכויות היוצרים, ניתן באמצעות שימוש מושכל בכלים משפטיים לגרום להסרת התוכן הפוגעני.

לקבלת מידע נוסף, לחץ על הסרטון מטה:

אין באמור לעיל משום חוות דעת משפטית, ככלל כל מקרה נבחן לגופו. באם חוויתם פגיעת זכויות יוצרים ביוטיוב.

מומלץ לקבוע פגישה עם עורך דין בתחום האינטרנט. התקשרו: 03-5323650. או במייל  Office@ophirlaw.com. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: