Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023


חוק זכויות יוצרים


זכויות יוצרים ביוטיוב


זכויות יוצרים באינטרנט


תביעת זכויות יוצרים


עורך דין קניין רוחני


זכויות יוצרים במוזיקה


זכויות יוצרים בגוגל


זכויות יוצרים בפייסבוק

למה השמירה על אנונימיות באינטרנט כה חשובה? המקרה שנפרט להלן ממחיש מדוע אין לייתן בנקל צו לחשיפת IP של גולש באינטרנט, גם כאשר התובע מזדעק כי הופרו זכויות היוצרים שבבעלות, וקניינו הרוחני נגזל.

בתחילת חודש יולי 2011 קיבלה אחות אמריקאית מקונטיקט, שיחת טלפון מפתיעה ומאיימת מאישה שהציגה עצמה כעורכת דין ממחלקת הליטיגציה של משרד עורכי דין בפלורידה, המייצג חברת סרטי פורנו. האחות נשאלה באם ידוע לה, כי היא חשופה לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. הנימוק, היא או אחד מבני משפחתה ביצעו הורדה לא חוקית של סרטי פורנו שהינם בבעלות לקוח משרד עורכי הדין. עורכת הדין הגדילה לעשות, והציעה לאחות לשלם סכום סמלי של 3,000$, שכן הליך משפטי עלול להתפרסם להביך אותה ואת משפחתה.

האחות שחשדה כי מדובר בתרמית, התקשרה אל ספק האינטרנט שלה וגילתה שזהותה אכן נמסרה למשרד עורכי הדין, לאחר שזה הציג כביכול ראייה כי הורדת הסרט התבצעה תחת כתובת ה –IP  של משפחתה. האחות, לא נכנעה, היא חיפשה ומצאה בגוגל, כי אכן קיים משרד עורכי דין כזה והוא מתמחה בדיני קניין רוחני ומדובר במשרד עורכי דין זכויות יוצרים.

בטוחה ונחושה בצדקתה, גיבורתינו, התעקשת כי לא היא ולא בעלה או בנה הורידו את הסרטים הללו. היא לקחה את שלושת המחשבים מביתה למומחה בעל מוניטין, אשר ביצע בהם בדיקה מקיפה ומעמיקה, ואישר שמעולם לא נעשה בהם שימוש להורדת קבצי פורנו.

לפי חוק זכויות יוצרים הפדרלי בארה"ב, ניתן לגבות קנס של 150,000 דולר על הפרת זכויות יוצרים, בישראל עומד הסכום עד לסך של 100,000 ש"ח. נתבעים רבים, מפחדים לשאת בסיכון כספי שכזה, ולעיתים מעדיפים לשלם עלות מטרד (nuisance value) כדי לחסוך התדיינות משפטית בבית משפט. יוער, כי גם בישראל תביעת זכויות יוצרים כרוכה בעלות התגוננות של הנתבע, שאינה מבוטלת.

אלא, שמקרה זה מוסיף פן נוסף הלוחץ על הנתבע לסיים את התיק בפשרה, אף אם יש בידיו ראיות משמעותיות לביסוס הגנתו, והוא הפגיעה הקשה בצנעת הפרט, הטמונה בתביעת זכויות יוצרים בעילה של גזל סרט פורנו.

האחות מספרת, שהרשת הביתית שלה לא היתה מאובטחת באותה תקופה, כך שכל אחד משכניה, או כל אדם אחר שחנה באזורה עם לפטופ, היה יכול להתחבר ל Wi-Fi שלה ולהוריד תכנים כשהוא משתמש בכתובת ה- IP שלה.

מכל מקום, מקרה זה מעלה לדיון את המתח המתקיים בין הצורך להגן על קניין רוחני באינטרנט ולמנוע ניצול לרעה של האנונימיות באינטרנט, לבין זכותו של אדם לפרטיות, ולכך שלא יחטטו בביתו ובמחשבו הפרטי, הכולל דברים שהינם בצנעת הפרט. ראוי גם לזכור, כי בעלי הדין הכותבים דברי לשון הרע או נתונים הפוגעים בפרטיות, עלולים להינות מהפטורים הקבועים בחוק הגנת הפרטיות ובחוק איסור לשון הרע, פטורים שתכליתם לאפשר לבעלי הדין לפרוס את מלוא טענותיהם המשפטיות ללא חסמים.

כתיבת תגובה