Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

 

חברות הענק יחוייבו להשיב את כספם של הורים שילדיהם רכשו אפליקציות ומשחקים דרך מכשיר הסלולר שלהם ללא הסכמתם.

 

שופט בית המשפט המחוזי בארה"ב בסיאטל קבע השבוע כי הוא מסרב לפטור את אמזון מתביעת הרשות להגנת הצרכן

הרשות תבעה את אמזון בחשד שהם מאפשרים לילדים לבצע רכישות בתוך האפליקציה של אמזון ללא הסכמת הוריהם.

בית המשפט המחוזי בארה"ב  דחה את הטענה של אמזון כי הרשות מחפשת להציב רף גבוה לרמה "חדשה ובלתי מוצדקת" של חיוב לא הוגן. וקבע כי  היא יכולה להמשיך בתביעה המאשימה את אמזון בחיובים לא הוגנים של הורים שילדיהם רכשו מוצרים באפליקציה של אמזון ללא אישורם.

כאשר אמזון השיקה את האפליקציה שלה, בחודש נובמבר 2011, היא אפשרה לילדים לבצע רכישות ללא הזנת סיסמא, על פי הרשות, אמזון מאוחר יותר החלה לדרוש הזנת סיסמאות, אלא רק כנגד תשלום של יותר מ 20$.

בתביעה נטען כי הבקרה הלקויה של אמזון גרמה להוצאות רבות להורים על ידי רכישות לא מורשות של ילדים בתוך היישום של אמזון. הסוכנות מבקשת מבית המשפט צו אשר ידרוש מאמזון להחזיר להורים את כל החיובים שהוצאו ללא הסכמתם.

אמזון טענה במסמכי בית משפט שהודיעה להורים על האפשרות של רכישות מתוך אפליקציה. החברה גם הודיעה כי הורים יכולים למזער נזקים על ידי חסימת רכישות עם בקרת הורים. השופט אמר כי טענות אלה לא היוו עילה לדחות את התביעה בשלב מוקדם, בהתחשב בכך שחלק גדול מהראיות טרם הוצגו לבית המשפט.

"נראה מתקבל על הדעת שלקוחות רבים של אמזון, לא ידעו על רכישות בתוך היישום, לא ידעו שההחזר היה אפשרי, או שלא פעלו משום המורכבות של התהליך מלבקש החזר," כתב השופט. "זה מספיק כדי לדחות בקשה לסילוק התביעה".

מוקדם יותר שנה, אפל וגוגל הסכימו לספק החזרים להורים על מנת ליישב טענות דומות על ידי ה- סוכנות להגנת הצרכן. גם גוגל עומדת בפני תביעה ייצוגית פוטנציאלית אם שאמרה כי שני הבנים הצעירים שלה שרכשו 65.95 $ ב

ועדת הסחר הפדרלית הגיעה לעסקת 19,000,000 $ עם גוגל החברה מחויבת להשיב לצרכנים במקרים של רכישות שנעשו על ידי ילדיהם.

הסוכנות כבר נקטה בפעולה נגד המתחרים של גוגל, באישומים דומים אפל נדרשה לפצות לקוחות בכ32,500,000 $ בנוסף לתביעה של אמזון בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון.

על פי גוגל החל בשנת 2011, אפליקציות שהורדו מחנות גוגל פליי לא דורשות כניסת סיסמא כדי לבצע רכישות בתוך האפליקציה. בשנת 2012 גוגל שינתה את המדיניות והחלה לדרוש סיסמא עבור רכישות כאלה אמנם בכל זאת  נוצר חלון של 30 דקות במהלך הרכישות שמאפשר רכישות ללא סיסמא.

במהלך שלוש השנים האחרונות, "אלפים רבים" של צרכנים התלוננו לגוגל על חיובים בלתי מורשים שנגרמו על ידי ילדיהם ביצוע רכישות בתוך האפליקציה, כמה מאות דולרים, אמר FTC.החברה לא נקטה בפעולות מתאימות על ידי בדרך כלל מתייחס ללקוחות מפתחי האפליקציה ופנימיים המתייחס לנושא בשם "הונאת משפחה."

 

ליישב את הפעולה, גוגל הסכימה לספק החזרים מלאים להורים עם סכום מינימאלי של 19 מיליון דולרים. החברה תיצור קשר עם כל הלקוחות שעשו תשלום בגוגל פליי לספק מידע על תהליך ההחזר.

 

גוגל גם הבטיחה לשנות את שיטות החיוב ולדרוש במפורש, הסכמה בטרם חיובים ביישום.

 

החברות הללו פועלות בשיטת "מצליח" הן גובות מאות דולרים משימושים לא הוגנים של ילדים במכשירי הסלולאר והמובייל של ההורים, ומרוויחות מיליוני דולרים, רק מעטים מתלוננים ומעטים מן המעטים פותחים בהליכים משפטיים, הבקרה והטיפול שלא לדבר על החקיקה לא קיימים מול התאגידים הללו

משרדנו מנהל הליכים נגד תאגידי ענק וכן תביעות בגין חיובים באפליקציות.

כתיבת תגובה