Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
duns100_2023

זכויות יוצרים בגוגל – בקשות הסרה של תוכן מפר זכויות יוצרים מתוצאות החיפוש של גוגל

תביעת זכויות יוצרים בגוגל

במהלך חודש מאי 2012 שיחררה חברת גוגל דוח שקיפות בנוגע לזכויות יוצרים, המתמצת את כל הבקשות שקיבלה מאז יולי 2011 להסרת תוצאות חיפוש שמובילות לתכנים, המהווים לכאורה הפרת זכויות יוצרים. ברשות גוגל גם רשימה דומה של בקשות ממשלתיות להסרת URL (כתובות של דפי אינטרנט).

הדוח מראה כי בחודש אפריל 2012 לבדו, קיבלה גוגל סה"כ 1,255,402 בקשות להסרת URL, באמצעות טופס האינטרנט שלה המיועד למטרה זו. מספר זה אינו כולל בקשות הסרה שהוגשו בערוצים אחרים, כדוגמת פקסים ומכתבים בדואר. הוא אף אינו כולל בקשות להסרת תכנים מאתרים השייכים לגוגל כדוגמת יוטיוב ובלוגר.

בקשות ההסרה השפיעו על על סך כולל של למעלה מ- 24,300 דומיינים ובוצעו ע"י מספר כולל של 2,400 בעלי זכויות יוצרים או המייצגים שלהם.

גוגל דיווחה כי היא נענתה בחיוב ל- 97% מהבקשות להסרת תוצאות החיפוש שקיבלה בין יולי לדצמבר בשנה האחרונה (2011). בממוצע, החברה נענתה לבקשות ההסרה בתוך 10 שעות או פחות, כך דווח.

באופן מפתיע במידה מסויימת, הארגון שנקשר עם מרבית הבקשות להסרה עקב פגיעה בזכויות יוצרים, איננו ארגון מתעשיית המוזיקה, אלא התאגיד מיקרוסופט. למעלה מ- 530,000 מה- URLS שבהם עסקו בקשות ההסרה, נקשרו לתכנים של מיקרוסופט. בין יולי 2011 למאי 2012, מיקרוסופט או גורמים המייצגים אותה, ביקשו מגוגל להסיר למעלה מ- 25 מיליון URLS מתוצאות מנוע החיפוש שלה, עם ערך חציוני של 48,700 בקשות הסרה לשבוע.

השניה בכמות בקשות ההסרה היא NBC יוניברסל, שמשתרכת הרבה מאחורי מיקרוסופט במספר ה- URL שביקשה מגוגל לחסום. בין יולי 2011 למאי 2012, NBC יוניברסל ביקשה מגוגל להסיר למעלה ממיליון URL, פחות ממחצית מהכמות שהתבקשה ע"י מיקרוסופט.

בניגוד לכך, איגוד תעשיית ההקלטות באמריקה (RIAA), ביקש 416,000 חסימות של URL בממוצע. לשם השוואה, ה- RIAA או הסוכנים שלו הגישו כשש בקשות להסרת URL בשבוע, בזמן שמיקרוסופט הגישה כ- 169 בקשות לשבוע.

המטרות הנפוצות ביותר שבהן עסקו בקשות אלו היו: filestub.com, torrentz.eu, 4sharesd.com ו- zippshare.com

לפי דיווחי גוגל, ב- 3% מהמקרים שבהם גוגל לא הסירה את ה- URL, היה זה מכיוון שבקשות ההסרה היו בלתי מדוייקות, או שהיו פוגעניות במכוון. כדוגמא לכך, ציינה בקשה שקיבלה מאחד מאולפני הסרטים הגדולים בארה"ב, שביקש את ההסרה של אחד מעמודי אתר IMDb, אשר עסק בסרט שהופק ע"י אותו אולפן. מקרה אחר, היה של מייצג אולפן סרטים אשר ביקש הסרה של ביקורת סרט באתר של אחד העיתונים.

כך כתבה התאחדות קידמת האלקטרוניקה (EFF) בפוסט שפרסמה בעקבות פרסום הדוח:

"לאור חשיבותה כנקודת פתיחה למשתמשים רבים, להסרה ממנוע החיפוש של גוגל יכולה להיות השלכה הרסנית על חופש הביטוי" . "עם דוחות השקיפות (של גוגל), דיווח על בקשות בנוגע לזכויות יוצרים יכול לחשוף פרקטיקות בלתי ראויות ולאפשר לאנשים לשייך את האשמה לגורמים הנכונים- לאלו אשר מנצלים לרעה את המערכת".

מתקבל הרושם, כי תאגידים גדולים זוכים לאוזן קשבת בגוגל, יותר מעסקים קטנים. בנוסף, נראה כי גוגל נעתר יותר לבקשות הסרה בנושא זכויות יוצרים מאשר בקשות הסרה שמקורן בפגיעה בפרטיות או לשון הרע.

אין האמור מהווה ייעוץ משפטי או מתן חוות דעת.

לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך דין אינטרנט המתמחה בזכויות יוצרים ולשון הרע תקשרו: 03-5323650 או בדוא"ל: office@ophirlaw.com

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם: